ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی یکی از ایل های بزرگ بین بختیاری و شاه سون است.ومردمونی ساده و بسیار دوست داشتنی هستند.راه درآمد های عشایر آنها از راه کشاورزی و دامپروری است.سرزمین مادری آنها این جور که شنیده میشه طرف های هندوستان است و به خاطر همین است که آهنگ های آنها غمگین است البته این یکی از دلایل آنهاست و دلیل دیگه میشه گفت اینه که درآمد آنها کم بوده است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

تقسیمات طوایف ایل

جمعه, ۱۱ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۴۰ ب.ظ


تقسیمات طوایف ایل قشقایی

ایل قشقایی از شش طایفه دره شوری ، کشکولی بزرک ، فارسی مدان ، کشکولی کوچک، عمله و شش بلوکی تشکیل شده است که طایفه ها و تیره های متعددی را در خود جای داده است یه نظر می رسد که در طی سالهای اخیر طایفه های نمدی ، رحیمی ، صفی خانی و قراچه ای جزء طاییفه های دیگر در امده اند . 

منبع مطلب ویکی پدیا                                                                            

طایفه درشوری:
نام دره شوری از نام محل ییلاقی انها " دره شور" گرفته شده انان پس از ورود به فارس در این ناحیه سکونت کرده اند " دره شور" از محل "سمیرم" امروزه جزء ییلاقی این طایفه است . خانهای طایفه دره شوری ککخ در سالهای اخیر به زراعت و باغداری توجه زیادی کرده اند و گروهای زیادی از انها به زندگی یکجا نشینی پرداخته اند . طایفه دره شور یکی از طوایف پر جمعیت ایل قشقایی است و مردم ان به داشتن و پرورش اسب معروفیت دارند.
طایفه فارسی مدان :
این طایفه از قدیمی ترین طایفه های ایل قشقایی است که قبل ار دیگر طوایف ترک زبان به فارس امده اند و چون فارسی نمی دانستند واژه " فارسی مدان " به انها اطلاق گردیده است. طایفه فارسی مدان سابقا" در پا دنا ییلاق در اطراف کوه گیسگان قشلاقی میکردندبعد اراضی سر مشهد و سپس منطقه " دائین " به انان اضافه شد .امروزه گروههایی از طایفه فارسی مدان در حوالی ارک(عراق)و تهران زندگی میکنند و پاره ای از انان هنوز به عراق منسوبند به نظر میرسد بعد ها به فارس کوچیده اند . فارسی مدان ها به علت قدرت مرکزی و نفوذ و اعتبار و مدیریت کلانتران خود، با وجود رقابتها و اختلافات خویشاوندی کمتر دستخوش تجزیه و جدائی قرار گرفته اند.

طایفه کشکولــــــــــــــــــی بزرگ
طایفه کشکولی در گذشته از سه تیره تشکیل میشد که به همراه سایر تیره ها ی قشقایی ییلاق ـــ قشلاق میکردند. ییلاق انها قسمتی از شمال سمیرم و " دیزجان" بوده است زمستان را به مناطق جنوبی فیروز اباد کوچ میکردند، بعدها قشلاق آنها به ماهور میلانی تغییر کرد. درهشوری ها هم این منطقه را که دارای مراتع وسیع و چراگاههای مناسبی برای دام هاست، قشلاق خود قرار میدهند.کمی بعد از جانب کلانتر طایفه محل ییلاقی انها به "همایجان" و" کمهر" که از لرهای ممسنی خریداری میشود تغییر میکند.

طایفــــــــه کشکولـــــــــــی کوچک
این طایفه قبلا تیره ای بود به نام" اخپلو" که بعدها تیره های دیگری از جمله تیره کرمانی به او اضافه میگردد و گسترش پیدا میکند و ابتدابه نام کشکولی کرمانی و بعد تحت عنوان کشکولی کوچک نامیده میشود.این نام گذاری به خاطر ان است که سران طایفه های کشکولی بزرگ و کوچک و قراچه ای همه از یک خانواده بودند که تجزیه می شوند و رئیس طایفه کشکولی کرمانی به هنگام آمارگیری طوایف برای اخذ مالیات نام طایفه خود را کشکولی کوچک معرفی میکند.و این نام برای این طایفه باقی میماند.

طایـــــفه شـــش بلوکــــــی
شش بلوکی ها اغلب از تیره های بسیار قدیمی و از همان ترکان عراقی یعنی مهاجران اولیه هستند. این طایفه از پر جمعیت ترین طوایف قشقایی است که در پرورش و نگهداری دام مهارت فراوان دارند.

طایـــــــــــــفه عملــــــــــــــــه
طایفه عمله جزء نیروی محافظ خان و عوامل اجرایی و اداری او بشمار میرود و مستقیما تحت نظر خان اداره میشود. تیره های مختلف عمله تحت سرپرستی کدخدائی است که مستقیما از خان دستور میگیرد. با وجود این پاره ای از تیره های بزرگ تحت سر پرستی کلانترها هستندکه پایگاه آنها از کلانتری های سایر تیره ها پائین تر نیست از طایفه های مختلف ایل قشقایی حدود 40 درصد همچنان بطور کوچ نشینی و نیمه کوچ نشینی زندگی میکنند و بقیه اسکان یافته اند.

ایـــــــــــــــلات خمســـــــــــــــــته
در منطقه فارس علاوه بر ایل بزرگ قشقایی ایلات دیگری هستند که به نام ایلات خمسه معروفند این ایل بوسیله حکومت قاجار برای مقابله با ایل قشقایی تاسیس شده است.ناصرالدین شاه که از قدرت ایل قشقایی وحشت داشت برای خنثی کردن قدرت ان دستور داد ایلات مختلف قشقایی که به صورت پراکنده به سر میبردند با هم اتحادیه ای تشکیل دهند. بدین ترتیب 5 ایل عبارتند از: ایل های ترک زبــــــــــــــان
"اینایلو" ،" بهارلو"،"ونفر" ، ایل عرب زبان" عرب" و ایل" باصری " که به زبان فارسی سخن میگویند. انها اتحادیه ای به نام ایلات خمسه تشکیل دادند که از حکومت مرکزی تقویت میشد . تشکیل ایل خمسه به تدریج موجب ضعف و تجزیه ایل قشقایی گردیدکه به تدریج گروههای زیادی از انها جدا شدند و به ایلات دیگر پیوستند.بعئ ها بالات خمسه هم ان انسجام و همبستگی سیاسی و اجتماعی خود را از دست داده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۱
tarlan alipour

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی