ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی یکی از ایل های بزرگ بین بختیاری و شاه سون است.ومردمونی ساده و بسیار دوست داشتنی هستند.راه درآمد های عشایر آنها از راه کشاورزی و دامپروری است.سرزمین مادری آنها این جور که شنیده میشه طرف های هندوستان است و به خاطر همین است که آهنگ های آنها غمگین است البته این یکی از دلایل آنهاست و دلیل دیگه میشه گفت اینه که درآمد آنها کم بوده است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

زندگی نامه خسرقشقایی

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸ ب.ظ

خسرو صولت قشقایی

خسرو قشقایی سیاست‌ مرد و از سران ایل قشقایی ایران بود. وی در ماجرای سمیرم نقش اصلی را بازی می‌کرد. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۲۲:۵۸
tarlan alipour

زن خلبان درایل قشقایی

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ب.ظ


کاپیتان "خدیجه نره ای" اولین خلبان زن از ایل قشقایی...







کاپیتان "خدیجه نره ای" اولین خلبان زن از ایل قشقایی
در سال 1364 در استان اصفهان که منطقه ی ییلاقی طایفه ی دره شوری است به دنیا امد.وی از همان دوران کودکی عشق به پرواز در وجودش موج می زد و به طوریکه خود می گوید آسمان و عشق به آبی اسمان مرا با تلاش و کنکاش و پشتکار به انجا کشاند که خودم می خواستم.

درود بر بانوان سرزمینم
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۴ ، ۲۲:۲۶
tarlan alipour

وجه تسمیه

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ب.ظ

وجه تسمیه قشقایی

درباره وجه تسمیه ی قشقایی نظریات مختلفی ابرازگردیده است؛بنابراظهارات مولف فارسنامه ی ناصری این کلمه از واژه ی تُرکی " قاچ قایی " به معنای فراری اخذگردیده و چون " ایل خَلَج " از اراضی ممالک " روم " به خاک " عَراقِ عَجَم" آمدند ، گروهی از آنها فرار کرده و در مملکت فارس توقف نمودند و مردم، این گروه را " قاچ قایی" نامیدند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۱:۰۸
tarlan alipour

منابع هویت قشقایی

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۱ ب.ظ


منابع هوتی قشقایی عبارتند از: 1- زبان ترکی قشقایی 2- سنت 3- ایران 4- دین 5- مدرنیته اما در شرایط متفاوت زمانی و مکانی ممکن است یکی از این منابع در مرکز قرار گیرد و دیگری در حاشیه و همین باعث شود که تصور قشقایی­ها از هویتشان متحول شود. 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۲۰:۵۱
tarlan alipour

جنگ ایل قشقایی

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۲ ب.ظ


ایل قشقایی و جنگ جهانی اول


   هنگامی که جنگ جهاتی اول شروع شد شمال ایران عملا در اشغال روسیه تزاری و جنوب تحت نفوذ انگلیسی ها قرار داشت.احمد شاه قاجار تازه بر تخت سلطنت نشسته و تجربه ی چندانی در مملکت داری نداشت. اما در راس دولت میرزا حسن خان مستوفی الممالک قرار داشت که از رجال مجرب محسوب میشد. در مرحله ی اول جنگ 321332-هـ ق /1914-15م درجبهه های جنگ جهانی و به تبع آن ایران حوادث مهمی روی داد.


                                                            


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۴:۴۲
tarlan alipour

اسکان قشقایی

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۳۰ ب.ظ



اسکان عشایر قشقایی و اثرات آن در زندگی آنان:
اسکان اجباری، مردم ایل قشقایی را دچار مخاطره نموده و صدماتی جبران‌ناپذیر وارد آورد. این نوع اسکان در زمان حکومت پهلوی دو بار اتفاق افتاده است.

                                                               

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۴:۳۰
tarlan alipour

دام ودام پروری درایل

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۱۶ ب.ظ


دام و دام‌پروری در ایل:
منبع درآمد و معیشت مردم قشقایی، وابسته به دام‌داری بوده و معمولا نوع دام آن‌ها تلفیقی از بهترین نژادها است، این مردم از دام خود، همه نوع توقع دارند، پشم خوب و لطیف، شیر فراوان، بره‌های درشت و موردپسند و در عین حال با غذای کم و با آب و هوای گوناگون هم سازش داشته باشند.

                                                            

                                                        

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۴:۱۶
tarlan alipour

نذورات

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۲:۰۵ ب.ظ


نذر و نیاز در این قشقایی:
1ـ در مسیر حرکت این گروه، امامزاده‌هایی دیده می‌شوند که در سقف گنبد مانند آن، زنجیری آویزان و نوک آن قلاب دارد، افراد حاجتمند که معمولا زنان و دختران می‌باشند، نیت کرده، دستمالی را سه بار به‌طرف قلاب پرتاب می‌نماید، چنانچه به قلاب گیر کرد و بر زمین نیفتاد، حاجت وی برآورده است و دستمال برای متولی امامزاده می‌مانند و چون به ظاهر حاجتش برآورده شده، پول یا هدیه‌ای دیگر به امامزاده تقدیم می‌کند و خوشحال به خانه بر می‌گردد و اگر در طی سال خواسته وی انجام نگرفت، گناه را به گردن امامزاده نمی‌اندازد، بلکه می‌گوید «مشیت الهی چنین بوده است».


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۴:۰۵
tarlan alipour

بزرگان قشقایی

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۲۱ ب.ظ

اسماعیل خان قشقایی معروف به صولت‌الدوله، چهرهٔ سیاسی اواخر قاجار و یکی از مقتدرترین ایلخان‌های ایل قشقائی بود
تولد

او از فرزندان داراب خان رئیس ایل قشقائی بوده و در فیروزآباد از شهرهای استان فارس متولد شده است.[۱] سال تولد صولت‌الدوله در کتاب «فارس و جنگ بین‌الملل» نوشته رکن‌زاده آدمیت به سال ۱۲۹۷ قمری، در کتاب «از باورد یا ابیورد خراسان تا ابیورد یا ابولورد فارس» نوشته مظفر قهرمانی ابیوردی به سال ۱۲۹۵ قمری و در کتاب «شرح حال رجال ایران» نوشته مهدی بامداد به سال ۱۲۹۳ قمری درج شده‌است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۳:۲۱
tarlan alipour

مراسم سنتی عروسی درایل قشقایی

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱ ب.ظ

مراسم سنتی عروسی در ایل قشقایی

رقص در میان ایل یک هنر ملی و سنتی است که از دیرباز دارای اهمیت بوده و برخلاف رقص های جلف و زننده ، دارای ریتم خاص و حرکات موزون بوده و تماشاگر با یک نگاه مفتون ابهت و وقار و سنگینی این هنر همیشه زنده می شود.بخصوص در رقص زنان که با سکوتی کامل همراه با حرکات موزون دست ها و پرش های دستمال های رنگین و گردش ملایم و گام های سنگین به گرد دایره ای می چرخند، جلوه ی خاصی به میدان رقص می دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آذر ۹۴ ، ۱۲:۴۱
tarlan alipour