صنایع دستی
- صنایع پوستی
مردم ایل از پوست گوسفند به عنوان ظروف و کارهای دیگراستفاده میکنند. مواردی که درآن ازپوست گوسفنداستفاده میشود مثل مشک آب، خیگ روغن،
خیگ ماستینه وکیسهٔ حبوبات ومشک دوغ زنی استفاده میکنند. برای تهیهٔ مشک
آب پس از تمیز کردن پوست و دوختن قسمتهای مورد نیاز آن سپس در جفت یا پوست
بلوط خیسانده تامحکم شود و بوی آن گرفته شود. برای تهیه مشک دوغ زنی که
سختتر از مشک آب است پس ازتمیزکردن موهای آن، سپس آن رادرآب نمک ودوغ
میخوابانندوسپس کمکم لایهٔ روی آن را میتراشند وآن را دود میدهند.
از مهمترین صنایع دستی مردم قشقائی میتوان به قالیبافی، گلیمبافی، جاجیمبافی، گبه بافی و همچنین بافتههای رِند و بافتههای «چرخ» اشاره کرد. به طور کلی تولید دستبافتهها از مرحله ابتدایی تا آخرین مرحله به دست زنان صورت میگیرد.[۶۰] علاوه بر اینها، فعالیتهای دستی دیگری مانند طناب بافی، چیق بافی و ... (برای تولید لوازم مصرفی) نیز به وسیله قشقاییها انجام میشود که در مبحث پیشههای مردم قشقایی به آنها اشاره شد.
- قالی بافی
قالی: قالی قشقایی مشهورترین قالی دست باف در بین ایلات و عشایر ایران است. فرشهای قشقایی معمولاً به طریق «ذهنی بافی» بافته میشود و بافندگان ایلی نقوش را تکرار میکنند بدون آنکه از نقشه استفاده کنند. بافندگان تازهکار از سرمشقهایی کمک میگیرند که «دستور» نامیده میشود. دار قالی ایل قشقایی مانند سایر عشایر افقی است (بر خلاف دارهای روستایی که معمولاً عمودی هستند). رنگ قالیهای قشقایی کاملاً متنوع است و به سلیقه و خواست بافنده ارتباط دارد. از نقشهای مشهور میتوان به کلهاسبی، ماهیدرهم، شاهپسند، ترمهگل، وزیرمخصوص، محرمات، قزلقیچی اشاره نمود. قالیهای قشقائی اکثراً نرم و تا اندازهای ظریف و نازک هستند و وجه تمایز آنها با سایر فرشها نیز همین صفات است.
چَنته: چنته یا آینه دان یکی از دستبافتهای عشایر قشقایی فارس است که توسط زنان بافته شده و از آن به عنوان کیسه یا کیف جهت حمل وسایل شخصی نظیر پول، توشه راه، فشنگ و... استفاده میشود. دختران و زنان عشایر از همان کودکی بافت چنته را فرا گرفته و هنگام رسیدن به سن ازدواج برای خانوادههای خود چنتههای مرغوب میبافند] کیسه ای مربع شکل درابعاد۳۰در۳۰ بافته میشود که به آن گمپلهایی برای زیبایی کارافزوده میشود و در آن مواد ضروری بین راه و خوراکی مخصوصاً نان گذاشته میشود و اغلب آنهااز جنس قالی است. البته تعدادکمی ازآنها به صورت رند و شیشه درمه هم بافته میشود.
- گلیمبافی
گلیم: گلیم قشقایی به عنوان روانداز و برای تزئین چادر بافته میشده است و در آن معمولاً از رنگهای تند و روشن استفاده میشود. گلیم قشقایی داراری برش چاکدار بوده و گاه در آنها از تارهای نخی و پشم طبیعی قهوهای استفاده میشود. عشایر قشقایی تنها ایلی هستند که هم از نخ و هم از پشم برای بافتن گلیم استفاده میکنند. بطور سنتی گلیمها از پشم بافته میشود به جز در هند که از نخ برای بافتن گلیم استفاده میشود
مهمترین تولید کننده گلیم در بین قشقاییها، دره شوریها هستند. عمدهترین نقشمایههای گلیم قشقایی، لچک ترنج و محرمات است. گلیم قشقایی در آبان سال ۱۳۹۲ موفق به دریافت نشان اصالت یونسکو شد
- جاجیمبافی
جاجیم: مردم قشقایی جاجیم را برای پوشاندن رختخواب و اثاثیه درون چادر استفاده میکنند. جاجیمهای کوچک به عنوان روانداز نیز کاربرد دارد. جاجیم به رنگهای مختلف بافته میشود و رنگهای روشن در بافت آن بیشتر به کارمی رود. معمولاً تار و پود آن هم رنگ است. نقوش جاجیم که برای تزیین آن به کار میرود عبارتند از نقش شطرنجی، نقش کنگره، نقش موازی، نقش لوزی و غیره. مواد اولیه جاجیم از پشم است و بافت آن شبیه گلیم است، با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته میشود و پس از بافتن به هم متصل و دوخته میشود.
خوابگاه یا مفرش: خوابگاه یا «مفرش» به شکل مکعب مستطیل و معمولاً از جنس جاجیم و رنگارنگ است. اندازهٔ تقریبی آن ۸۰×۸۰×۱۵۰ سانتیمتر است و بهوسیله بندهای چرمی و قلابهای (نر و ماده) بسته میشود. خوابگاه دو دستگیره چرمی در دو طرف دارد. عشایر قشقایی از مفرش برای جای دادن رختخواب و البسه استفاده میکنند. مفرش از وسایل اصلی هر سیاه چادر و هر خانواده ایلی است.
- گبه بافی
-
گبه
گَبه: گَبِّه[یادداشت ۳] یا «قالیچه خرسک» نوعی قالی گره بافته (معمولاً درشت بافت) است که در اندازه کوچک توسط عشایر قشقایی بافته میشود. گبه پرزهای بلند دارد و در بافت آن شمار پود بیشتری به کار میرود که تأثیر چشمگیری بر نرمی گبه میگذارد. تعداد پود برخی از گبهها گاهی از سه تا هشت پود در هر رج و بلندی پرزها تا یک سانتیمتر هم میرسد. در گبههای قشقایی برخلاف گبههای سایر نواحی ایران که خودرنگ است، بافنده از رنگها و نقشهای متفاوتی استفاده میکند. البته گبههایی با نقش ساده با زمینهای یکرنگ یا رنگهای محدود نیز بافته میشود. از نقشهای مورد علاقه مردم قشقایی نقش شیر است که علاوه بر اهمیت باستانی این نقش مظهر جوانمردی است و بی ارتباط با وجود شیر در منطقه کامفیروز و دشت ارژن فارس نیست. نقشهای لچک ترنج، ستاره، نقش خشتی و نقش حیوانات مختلف نیز در گبه بافی کاربرد دارد. گبههای قشقایی تمام پشم هستند و تار آنها نیز پشمی است.
- چَرخ بافی
چرخ بافی یکی از انواع دست بافتههای عشایر قشقایی است. در چرخ بافی، تارها به وسیله دوجفت (چهار عدد) کمان بالا و پایین شده و پس از بازشدن دهانه، پودهای الوان عبور داده میشود. یک پود (زمینه) همواره در عرض بافته حرکت میکند، و دو عدد پود رنگی با تغییر محل دوجفت کمان فوقالذکر و جابجا شدن تارها (تعویض دهانه) نقوش را پدیدار مینمایند. نقوش از به هم پیوستن لوزیهای رنگی به وجود میآیند. تارها از جنس نخ پنبهای پُر تاب و سفید، و پودها از الیاف الوان پشمی میباشند. موارد کاربُرد آن در نزد عشایر تهیه وسیلهای برای حمل و نقل اثاثیه، زیراندازی سبک و سیار مصارف محلی میباشد.[تعداد زیادی از لوازم کاربردی و مصرفی دست باف عشایر قشقایی، از طریق چرخ بافی تولید میشود.
تیردان: کیسهٔ بلند پشمی میباشد که درابعاد ۲۵در۶۰ یا ۳۰در۸۰ بافته میشود و در آن از طرح چرخ بافت استفاده میشود و در آن وسایلی مانند:سیخ کباب، جاروی نان، آبزن، وسایل نان پزی، نان برگردان ووسایل ریسندگی مانند پره و دوک گذاشته میشود.
نمکدان یاتوبره نمک: کیسهای پشمی میباشد که به صورت چرخبافت بافته میشود و قسمت دهان آن باریک و۲۰سانتیمتر و قسمت پایینی آن تقریباً ۵۰ سانتیمتر بوده و در آن نمک میریزند و آن را به گوشهٔ چادر میآویزند تا رطوبت نگیرد.
جوال: کیسهای ازجنس پشم درابعاد ۶۰در۸۰ و طرح چرخبافت بافته میشود و دو دستگیرهٔ محکم در دو طرف برای جابه جایی آن گذاشته میشود و در آن موادی چون: جو، برنج، آرد وحبوبات گذاشته میشود و در خانوادههای کمبضاعت به جای جوال از خورجینی به نام خوره استفاده میشود که از نوع چرخبافت هم سادهتر بافته میشود.
بَلَدان: به صورت یک کیسهٔ بلندی بافته میشود که درآن تیرنان پزی، انبر، دوک نخ تابی، پرهٔ نخ ریسی، نان برگردان و... گذاشته میشود.
- رِندبافی
.( منبع مطلب ویکی پدیا)