ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی یکی از ایل های بزرگ بین بختیاری و شاه سون است.ومردمونی ساده و بسیار دوست داشتنی هستند.راه درآمد های عشایر آنها از راه کشاورزی و دامپروری است.سرزمین مادری آنها این جور که شنیده میشه طرف های هندوستان است و به خاطر همین است که آهنگ های آنها غمگین است البته این یکی از دلایل آنهاست و دلیل دیگه میشه گفت اینه که درآمد آنها کم بوده است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

دستبافتهای مردم قشقایی

چهارشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴ ب.ظ


دستبافتهای مردم قشقایی

« قالی خوب ایران ، مانند قطعه شعر زیبایی است که بافنده ی آن، مانند شاعر جمال طبیعت را ترجمه و به صورت شیئی زیبا در آورده که هم قشنگ و هم قابل استفاده است شعرا در مورد قالی ایران اشعار جالب سروده و سیاحان و جهانگردان بسیاری تعریف و تمجید کرده

دستبافتهای مردم قشقایی

     

منبع مطلب ویکی پدیا  
« قالی خوب ایران ، مانند قطعه شعر زیبایی است که بافنده ی آن، مانند شاعر جمال طبیعت را ترجمه و به صورت شیئی زیبا در آورده که هم قشنگ و هم قابل استفاده است

شعرا در مورد قالی ایران اشعار جالب سروده و سیاحان و جهانگردان بسیاری تعریف و تمجید کرده اند و سلاطین کشورهای بزرگ جهان ، بر این هنر ایران حسد برده و گاه تقلید هم کرده اند. قالی ایران روح حقیقی صنعت کشور را مجسم می سازد و در بین هنرها و صنایع بومی و سنتی ایران ، بدون اغراق ، فرش یک استثناء است.

اگر چه اندیشمندان در خصوص این هنر ظریف  و بی نظیر در طول صدها سال مطالب زیادی گفته و نوشته اند و به نظر می رسد که حرف دیگری برای گفتن باقی نمانده امّا باید اذعان کرد که هر تخته فرش ایران به تنهایی ، کتابی است پر از نکات ظریف که فهم و شناختش سالها وقت می طلبد و همین است که وقتی مجموعه ی بزرگی از دستبافها به نمایش گذاشته می شود. بازدید کننده دچار اعجاب شده و آن همه نقش و نگاره و طرح و رنگ و زیبایی را به راحتی نمی تواند هضم کند.

فرش قشقایی از همان فرش هایی است که رقیب و نظیر نداشته است. زیبایی نقشها ، خوش آینده ی طرح ها ، ظرافت گره ها ، چشم گیری و پایداری رنگ ها و بیش از همه حالت خیال انگیز و مرموز بافته ها ، این ایل را صدر نشین هنر های سنتی کرده است .

دستباف های قشقایی یک رویداد مهم فرهنگی و رویدادی است که هنر و صنعت این ایل سترک را نمایش می دهد و این حقیقت را مسلم می سازد که « هنر نزد ایرانیان است و بس »

 http://www.carpetour.com/Aphotos/Fars_Carpet_04.jpg

آوازه فرش قشقایی وسیع تر از دامنه های آفتاب و بلند تر از قله های افلاک ، نامی نیکو برای ایران و ایرانی.

و همین قدر کافیست که بگوییم تقلید و اقتباس دیگران از طرح های ایران و بخصوص نقش های قشقایی گواه مورد پسند بودن و زیبایی فرش این خطّه در سطح جهان است.

شهرت بسیاری از کشورهای جهان در امر قالی بافی ، تا حدودی مدیون مهاجرین ایرانی است. مثلاً در قرن دهم هجری مهاجرت پیاپی ایرانیان به شبه قاره ی هند و در شهرهای مسلمان نشین ، اغلب هنرمندان ایرانی بودند که بر اثر فشار مذهبی صفویان به امید حمایت از بزرگان هند ، رموز قالی بافی را به آن خطّه بردند و هنوز هم طرح های فرش هندی از انواع ایرانی است.

اگر چه حدود ۳ تا ۴ هزار سال قبل در نواحی شمال ایران و ترکمنستان قالی بافی مرسوم و متداول بوده است ، امّا طرح ها و نگاره های موجود در فرش های ترکی باف برتری خود و جاودانگی این هنر را که میراث زنان پاک و اصیل این مرز و بوم است ، نشان می دهد. این مهم نیست که قدمت فرش و دستباف های کدام جامعه ، تاریخ طولانی تر دارد . مهم اینست که در طول حیات هنری خود کدام یک توانسته است نمونه ای بیشتر و بهتر ارائه داده و تحسین جهانیان را بر انگیزد.

http://images.persianblog.ir/307258_6WD45HyH.jpg

بافندگان ایل قشقایی به تأیید و گواهی اغلب محققین در گذشته سر آمد بافندگان ایران و جهان بوده و نقش پردازی خیالی و ظرافت بافت و رنگ آمیزی زنان چیره دست ، نام ایل قشقایی را در تاریخ تمدن دنیا ثبت کرده است. اگر چه تاریخ ورود این ایل و متوطن شدن آنها در فارس به درستی روشن نیست امّا در قدیمی ترین نوشته ها مثل آثار ابن بطوطه و …. به اواسط قرن هشتم هجری می رسد که در منطقه ی گندمان حوالی سر حدِ شش ناحیه ، اسکان داشته اند. بنابراین حدود ۶۰۰ سال قبل گروهی از این مردم در فارس

 بوده اند[۲]امّا چون وحدت و انسجامی نداشتند تاریخ آنها در ابهام مانده است.

در هر حال صنعت فرشبافی ایل قشقایی حدود ۶۰۰ سال سابقه داشته و در این مدت از نقش و نگاره های اختصاصی و گاه با سبک های خاص غیر ایلی در آمیخته و زمانی هم به ابداع و نو آوری پرداخته و صدها سال نقش های اصیل خود را حفظ نموده اند . منظور از نقش های غیر ایلی این است که در نتیجه ی اختلاط قومی و قبیله ای ایلات هم جوار ، موجب جذب فرهنگ و هنر یکدیگر شده و این مسئله در حال حاضر هم ادامه دارد و قالیچه های ظریف و جالبی را که می بافند گاه از نقش های غیر بومی استفاده می کنند.

مسلم است ایلی که از قفقاز و گرجستان گرفته ، تا آسیای صغیر و غرب و شمال ایران را پیموده است در فرهنگشان تحوّل به وجود خواهد آمد ، به خصوص که شمال ایران قرن ها قبل از قشقایی ها مرکز رونق فرشبافی بوده است . می توان گفت قشقایی ها هر مسیری که عبور کرده اند کوله باری از میراث هنری به طرح های فنا ناپذیر خود افزوده اند.

از طرح های اصیل و سنتی ایل قشقایی تا آنجا که دست نخورده باقی مانده ، برخی به نقش های قفقاز و آسیای صغیر شباهت دارد مثل بافته های تیره ی شِکَرلو[۳] و بعضی نگاره ها از خَلَج و کُرد و لُر اقتباس شده مانند : یَلَمه و جَوِشقانی و برخی هم از نقشمایه های محل سکونت خود یعنی فارس بر گرفته اند.

در قرن نوزدهم که تجارت فرش های کهنه ایران رونق گرفت و استامبول مرکز تجارت ایران برای خریداران اروپا و آمریکا شده ، تجّار خارجی در ایران سرمایه گذاری کردند. همین برنامه موجب شد نقشه ها و طرح های غیر اصیل و غیر بومی در میان عشایر رواج پیدا کند و از آن جا که در عمل ، ضابطه دقیقی برای نظارت وجود نداشت ، اقدامی برای بهبود شرایط کار قالی بافی صورت نگرفت . باز شدن دست تجّارِ سود جو موجب تقلب در بافت و رنگ این هنر ایران شد و وضع زندگی عشایری خاصه برای تکامل صنعت قالی بافی و سرگردان ، قالی نیازهای آنان را بر طرف می کرد و به علاوه محکم و زمخت و به آسانی قابل حمل بود و بافتش چندان هزینه ای نداشت. مواد اصلی آن در دسترس و مهارت لازم برای بافتش ، در مردم بومی موجود بود و به خودی خود وسیله ای بود برای کسب ثروت که برای فروش و معارضه با اجناس دیگر مشکلی نداشتند.

عشایر به دلایل گفته شده همه توانایی های هنری خود را ، بر سر قالی بافی گذاشتند و هر چند مدارک و جزئیات تاریخی لازم در دست نیست ، لیکن صریحاً می توان گفت که عشایر در تکامل فن قالی بافی سهمی به سزا داشته اند و شاید هم بیابان گردان اولیه ، مخترع آن بوده اند که می بینیم امروز گنجینه ای از قالی های گوناگون که

نا مرغوب ترین آنها با بهترین آثار امروزی رقابت می کند توسط ایلات و عشایر بافته شده است.

برای مردم ایل ، قالی نوعی زیر انداز قابل حمل بوده و پشم ایران هم به دلیل استحکام و درخشندگی اش ، برای هر نوع فرش کمال مطلوب است. همین عوامل موجب شده که زنان هنرمند ایل با عشق و علاقه به این صنعت جالب روی آورند و سرافراز باشند.

 http://images.persianblog.ir/307258_epMRIlos.jpg

 



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی