ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی یکی از ایل های بزرگ بین بختیاری و شاه سون است.ومردمونی ساده و بسیار دوست داشتنی هستند.راه درآمد های عشایر آنها از راه کشاورزی و دامپروری است.سرزمین مادری آنها این جور که شنیده میشه طرف های هندوستان است و به خاطر همین است که آهنگ های آنها غمگین است البته این یکی از دلایل آنهاست و دلیل دیگه میشه گفت اینه که درآمد آنها کم بوده است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

غذای قشقایی

يكشنبه, ۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۱ ب.ظ
خوراکیها و غذاهای ویژه در ایل قشقایی(قشقایی ترک لرینین ازل یمک لری)

غذاها و خوراکی ها در هر جامعه و قومی بخشی مهمی از اداب و رسوم ان جامعه تلقی می شودو بدون شک ایل قشقایی هم از این قاعده مستثنی نیست..

1) اغوز و بولاما: این غذا که بیشتر به عنوان صبحانه میل می شود با جوشاندن شیر دامهای تازه زا که به خاطر وجود پروتئین بالای این نوع شیر در اثر حرارت منعقد می شودو حالت قالب به خود می گیرد، و با خرما صبحانه کامل و مقوی محسوب می شود.

2) الا سیخ: این کباب که معمولا گوشت بره و بعضا بزغاله را به صورت کنجه های ریز در می اورند و بر روی زغال طبخ می کنند و بعد از اینکه گوشتها تا حدودی پختند یه لایه نازک چربی هم بر روی سیخ می کشند که طعم و کیفیت ان را دو چندان می کند.البته من فکر کنم بیشتر عزیزانی که خودشان پرورش دهنده گوسفند بودند تجربه الا سیخ را دارند.



 

منبع مطلب ویکی پدیا

3) بچ خروس سویی: به ابگوشت جوجه خروسهای جوان که به صورت ارگانیک پرورش داده شدند را در می گیرد که این ابگوشت بیشتر جنبه خواص درمانی داشت بخصوص برای زود ترمیم شدن شکستگی ها و زخم ها

4) بریش لیک: این غذای فوق العاده خوشمزه که ترکیبات ان را شکر،روغن ترجیحا روغن حیوانی یا به قول ترکها (اری یاغ) ،بعضی داروهای محلی که گرم مزاج هستند که البته فکر کنم یکیش به صورت عامیانه گرم دارمانی بهش میگویند را تشکیل میدهد.بریشلیک را بیشتر خانمهای تازه زایمان کرده جهت تقویت نیروی از دست داده مصرف میکنند .البته مصارف غیر از این هم دارد.

5) بز قئورما: این یکی از غذاهایی است که طرافدار زیادی در بین مردم ایل قشقایی دارد.بز قئورمه با سرخ گردن گوشت بره و یا بزغاله که معمولا با چربی خود گوشت طبخ می شود بدست می اید و خیلی هم غذای خوشمزه و سنگینی است.

 

6) چوکه لیک خرما:ماست تهیه شده را با یک صافی مخصوص تبدیل به لور (ماست چکیده )می کنند و ان را با افزودن مقداری اب کمی رقیق می کنند و با خرما که حسابی هم خوردن دارد میل میکند.این خوراکی بیشتر در استانه بهار که شیر و فراورده های ان در ایل وعشایر زیاد بود خیلی مصرف می شود.

7) کل گوش: کل گوش به دوغ تازه که به صورت کامل در حال جوشیدن است را در داخل یک ظرف میریزند و با افزودن مقداری کره ،ان را با نان محلی(تیری)خوب مخلوط میکنند و به راحتی یک غذای سالم و لذیذ بدست میاد.

8) حلوای ترکی (ترکی حالوا) :این محجون فوق العاده خوشمزه از خرما،روغن،ترجیحا روغن دنبه،ارد ،عصاره داروهای گیاهی از جمله هل،میخک،ککلیک اوتی و...که عصاره گیاهان ذکر شده را به خمیر اضافه می کنند و بعدش حسابی بهم میزنند. سپس خمیر که تا حدودی هم سفت شده را حرارت میدند و در نهایت خرما را بهش اضافه میکنند و در اخر کار هم با هاون خوب میکوبند تا کاملا بهم بچسبند.البته این حلوا بیشتر در مراسم ختم و فاتحه خوانی مصرف دارد و بعضا هم به عنوان یک خوراکی کاملا مقوی استفاده می شود.

9) ماسافا: ماسافه یکی از مخصوص ترین و لذیذ ترین غذایی است که بنده شخصا میل کردم و تا انجایی که می دانم یکی از پرطرافدارین خوردنیها در بین مردم عزیز ایل قشقایی است.این غذا ترکیبی از دوغ تازه که جوشیده شده،برنج،انواع دانه های حبوبات،طعم دهنده های گیاهی که ریشکک یکی از اونها می باشد و کله و پاچه که بیشتر در فصل بهار خیلی مصرف دارد .من بعید میدونم در بین اهالی ایل قشقایی کسی باشد که حداقل برای یک بار ماسافه نخورده باشد.

10) یاغلی تاپی:این خوردنی که تهیه ان هم حسابی برای خانمهای ایل زحمت دارد به این صورت است که بعد از تهیه خمیر ،انها را به قرصهای بزرگی در میاورند و به نان های کوچک و ضخیم تبدیل می کنند و سپس با افزودن کره حیوانی خوب با دست زیر و رو میکنند و یک غذای مقوی از اب در می اید.این اواخر به یاغلی تاپی دوستان ،پیتزای ترکی هم میگفتند که بیشتر جنبه طنز داشت.من خودم شخصا این غذا را توصیه نمیکنم،چون به دلیل روغن حیوانی که در اینجا مصرف میشود باعث بالا رفتن کلسترول خون می شود و در پی ان مشکلات قلبی و عروقی ظاهر می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی