ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی

همه چیز در مورد ایل بزرگ قشقایی

ایل قشقایی یکی از ایل های بزرگ بین بختیاری و شاه سون است.ومردمونی ساده و بسیار دوست داشتنی هستند.راه درآمد های عشایر آنها از راه کشاورزی و دامپروری است.سرزمین مادری آنها این جور که شنیده میشه طرف های هندوستان است و به خاطر همین است که آهنگ های آنها غمگین است البته این یکی از دلایل آنهاست و دلیل دیگه میشه گفت اینه که درآمد آنها کم بوده است.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

اسب درایل قشقایی

جمعه, ۴ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۱۵ ب.ظ

اسب در ایل قشقایی


مردمان ایل قشقایی دلبستگی عجیبی به اسب های اصیل داشته و احترام ویژه ای برای آن قائل هستند. تربیت اسب در ایل قشقایی مرسوم بوده و از آن می توان به اسب دره شوری اشاره نمود که در ایران و آسیا معروف است. زیاد خان سترگ دره شوری پرورش دهنده ی اسب های نژاد دره شوری است، که انگلیسی ها او را ” پدر ” پرورش دهنده اسب اصیل لقب داده اند.

اسب دره شوری 1


منبع مطلب ویکی پدیا

ایل شکوهمند قشقایی اسب سواران ماهر و کم نظیری به جامعه ایران تحویل داده که درصد زیادی از مهارت این سوارکاران مدیون اسبهای اصیلی است که کلانتران طایفه دره شوری بیش از یک قرن در تربیت آنها خون دل خورده اند. نژاد اسب دره شوری شاخص و سر آمد دیگر نژادهای اسبی است.

اسب های دره شوری از نظر ژنتیکی چنان است که نیاز به رایض و تربیت کننده نداشته و خود ذاتا شرایط سواری، زیبائی، راهواری، تاخت وتاز و هوشمندی را دارند. اسبهای تاج، باج آلان، شهپر، توکل، وزنه، نیمروز و صدها اسب معروف دیگر که از دربار گرفته تا مقامات بزرگ مملکتی و علاقمندان هنر اسب سواری و میادین مسابقات عاشق بی قرار آنها بوده و بهر نحوی برای بدست آوردنش تلاش می کردند.

3

امروزه نژاد اسب دره شوری را در کتابهای نویسندگان خارجی بعنوان نژاد اسب ایرانی معرفی می کنند و در پایگاههای اطلاعاتی جهان از آنها نام می برند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۴
tarlan alipour

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی